تکنولوژی چگونه زندگی ما را تغییر خواهد داد؟



در سال ۱۹۶۵، گوردن مور، از بنیان‌گذاران کمپانی اینتل، پیشبینی کرد که حداکثر تعداد ترانزیستورها در واحد سطح در هر دو سال، دو برابر می‌شود. علاوه بر او، مدیرعامل اینتل، دیوید هاوس، ادعا کرد که عملکرد چیپ‌ها در هر ۱۸ ماه دو برابر می‌شود. منتقدین این ادعا را بسیار خوشبینانه خواندند و آن را نهایتا برای یک یا چند سال آینده که تب وسایل الکترونیکی داغ است صحیح دانستند. آن پیشبینی هنوز مصداق دارد و آن را با نام قانون مور می‌شناسیم. ما حتی در مرز عبور از مقدار مورد انتظار هم هستیم.

 

اما ما از این کامپیوتر‌های سریع‌تر، به صرفه‌تر و کم مصرف‌تر، تنها در حال انجام بهتر وظایف قبلی خود هستیم؟ البته که پاسخ خیر است. با ایجاد ظرفیت‌های جدید، نه تنها کارهای قبل را بهتر می‌توان انجام داد، بلکه قابلیت‌های جدیدی ظهور می‌کند. کامپیوترهای جدید، بازی‌های کودکی ما را تغییر دادند، روابط اجتماعی ما را شکل جدیدی دادند. صنعت موسیقی را دگرگون کردند. رشد سیستم‌های کامپیوتری، تنها ابزاری قوی‌تر نبودند، بلکه پارادایم حاکم بر دنیا را تغییر دادند و هر روز مسائل جدیدی را پیش روی ما می‌گذارند.

 

 

این تصویر گوگل در سال ۲۰۱۰ است. اگه تجربه‌ی کار با آن را در ۶ سال پیش داشته باشید، حتما با رفتن به صفحات بعدی برای پیدا کردن نتیجه‌ی مورد علاقه‌ی خود آشنایی دارید. اما امروزه بسیار کمتر به این کار نیاز پیدا می‌کنید. تقریبا ۸۰٪ کلیک‌ها را، سه نتیجه‌ی اول جستجو بدست می‌آورند. و نتایج صفحه‌ی دوم به وضوح کاهش می‌یابد.(+) اما گوگل چگونه به این درصد از دقت وراندمان رسید؟

گوگل، به همراه فیسبوک، آمازون، اپل، مایکروسافت، اینتل و … از بزرگ‌ترین کمپانی‌های سرمایه گذار در زمینه‌ی هوش مصنوعی هستند. ماحصل تلاش‌هایشان را هم امروزه با پیشتازی خود نشان داده‌اند. این عکس، تایملاین خرید شرکت‌های برپایه هوش مصنوعی، توسط کمپانی های بزرگ است که از اواخر سال ۲۰۱۱ شروع شده و این رقابت، روز به روز فشرده‌تر می‌شود.(+)

احتمالا درباره‌ی خودروهای بدون راننده‌ی (خودران) کمپانی تسلاموتورز شنیده‌اید. با این تکنولوژی شما نیاز به رانندگی ندارید، کافیست مقصد نهایی را به سیستم نشان دهید و هوش مصنوعی شما را از سریع ترین مسیر، به امن‌ترین شکل ممکن شما را می‌رساند. تا زمانی که این سیستم در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد، قانونا باید هنگام سفر پشت فرمان نشسته باشید. اما تصور کنید زمانی که این قابلیت به صورت نهایی عرضه شود. آن زمان می‌توانید خودرو را در مقابل محل کار خود رها کنید تا به خانواده کمک کند تا خریدها انجام شود یا فرزندانتان را به مدرسه برساند و…

یک نکته‌ی جالب: حتما با نرم‌افزارهای اسنپ یا تپسی (درخواست تاکسی با نرم‌افزار)آشنایی دارید. تصور کنید که روزی این شرکت‌ها از خودران‌ها برای سیستم حمل و نقل خود استفاده کنند. در آن صورت هزینه‌ی راننده حذف می‌شود و به دلیل امنیت و رانندگی اصولی، استهلاک ماشین هم به شدت کاهش می‌یابد، همچنین مدت زمان طولانی‌تری را هم می‌تواند مشغول به کار باشد. در این صورت هزینه‌ی تاکسی‌ها آنقدر کاهش خواهد یافت که مالکیت خودرو به امری لوکس و زینتی برای قشر مرفه جامعه تبدیل خواهد شد.(+) زیرا برای مردمی که نیاز روزمره به خودرو دارند، هزینه‌ی تاکسی،بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. این ایده را تراویس کلانیک، مدیرعامل اوبر چندی پیش بیان کرد. البته این یک رویای دوردست نیست، هم اکنون اوبر در پیتسبورگ و چند کمپانی دیگر در آسیای شرقی این روند را به صورت آزمایشی شروع کرده‌اند.(+)

علاوه بر این، تمامی این خودروها، الکتریکی هم هستند و به نظر می‌رسد روند الکتریکی شدن پا به پای خودران‌ها به پیش می‌آید. البته با وجود الکتریکی بودن، از نظر توانایی فنی کمبودی نسبت به رقبای بنزینی خود ندارند. در این تصویر، لیست سریع‌ترین خودروهای موجود در بازار را می‌بینید.

Cars-price

اما این روند برقی شدن به همینجا بسنده نخواهد کرد. همانطور که می‌دانید هر خودروی برقی به معنی استفاده‌ی کمتر از محصولات نفتی می‌باشد. از طرفی، بیش از ۶۰٪ نفت دنیا در حوزه‌ی نقل و انتقالات مصرف می‌شود که سهم بسیار بزرگی محسوب می‌شود. در صورتی که این روند حتی با سرعتی کمتر ادامه پیدا کند، طبق پیشبینی‌های بلومبرگ، به دلیل صرفه‌جویی روزانه ۲ میلیون بشکه نفت روزانه توسط این خودروها، مقدار تولید نفت بیش از مقدار عرضه خواهد شد و بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵، ریزشی در قیمت نفت صورت خواهد گرفت.

ev-predicting-crash

ما استفاده‌های گوناگونی از هوش مصنوعی داریم. در این تصویر، دورنمای دنیای هوش مصنوعی را می‌توانید ببینید.

شرکت‌های تبلیغات دیجیتال مانند کریتئو، با پیشبینی محتوای مورد علاقه‌ی شما، بسیار هدف‌دارتر تبلیغات را نشان می‌دهند. شرکت‌های شناسایی تقلب (Fraud Detection) اکنون بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر از یک حسابدار انسانی الگوهای مشکوک را شناسایی می‌کنند. سیستم‌های هوشمند مانند سیری یا کورتانا اکنون با شناسایی صحبت‌های شما و پرداز زبان انسان، اکنون به دستیاران کاربردی انسان‌ها تبدیل شده‌اند.

در اقتصاد، ماشین‌ها در حال بیرون راندن انسان‌ها هستند. از سال ۲۰۰۳ تا کنون رشد این سیستم‌ها بسیار چشمگیر بوده. تخمین زده می‌شود هم‌اکنون بیش از ۹۰٪ مبادلات بازار سرمایه در آمریکا را سیستم‌های بر پایه‌ی هوش مصنوعی باشند. و قسمت جالب ماجرا آنجاست که این سیستم‌ها نه با قواعدی که ما به آن‌ها می‌آموزیم، بلکه با الگوهایی که خود می‌یابند (و چه بسا ما از دیدنش عاجز بودیم) تصمیم‌گیری می‌کنند. زیرا آنها چیزی را فراموش نمی‌کنند، بایاس احساسی ندارند و حتی خطاهای خود را به مرور زمان اصلاح می‌کنند.

هرروزه بسیاری از مشاغلی که به صورت سنتی توسط انسان‌ها اداره می‌شد، به ماشین‌ها واگذار می‌شود. طبق پیشبینی‌ها، تا ۲۵ سال آینده، به دلیل توسعه تکنولوژی، بیکاری در آمریکا تا ۷۵٪ افزایش پیدا می کند.(+) قسمت عمده‌ای از فعالیت‌هایی که امروزه به ماشین‌ها برون سپاری می‌شوند، نه از جنس کارهای روتین، بلکه از نوع تحلیلی و تصمیم گیری هستند. و به همین دلیل ما آنها را سیستم‌های خبره می‌نامیم. با این روند به نظر می‌رسد انسان‌ها در حال تفویض فعالیت‌های تخصصی و تحلیلی به ماشین‌ها هستند. گویی که انسان‌ها به تکنسینی در کنار ماشین‌های مهندس تبدیل می‌شوند.

پس انسان در آینده چگونه خواهد زیست؟ آیا ماشین‌ها با ما زندگی خواهند کرد؟ یا برای ما؟ یا بر علیه ما؟ آیا کمک خواهند کرد که ما زندگی بهتر و احساس خوب داشته باشیم؟ همانند رفتاری که امروز ما با حیوانات خانگی‌مان داریم؟ آیا می‌توان ماشین‌ها را موجودات زنده و هوشمند بعدی دانست؟ اگر خیر، پس زنده بودن و هوشمند بودن چه معنی دارد؟

لینک منبع

پاسخی بگذارید